dinsdag 22 september 2009

Er is geen zondag meer..

Gisteren bij EnauWPitteman was Ton Elias te gast. Deze heeft een spoeddebat aangevraagd over de grootste halszaak van dit moment. Het allerbelangrijkste wat we nu kunnen bespreken moest met een spoeddebat worden aangevraagd. U zult denken dat het gaat over de verdubbeling van de snelheid van het smelten van de poolkappen, Of wellicht de gigantische groeivan de staatsschuld, misschien de staat van het onderwijs, of een bezuiniging op essentiele zaken.. Neen, Niets van dat alles. Ton Elias wil de Koopzondag verplicht stellen. Nou ja, niet met zoveel woorden natuurlijk maar het komt er bijna op neer.

Om tegenwicht te bieden tegen deze ruwe verstoring van de zondagsrust was natuurlijk de kamerdino Bas van der Vlies uitgenodigd. Dit geweten van de kamer, nestor van veel jonge politici, de man zonder electorale maar wel politieke invloed moest de zondag komen verdedigen. En hij deed dat met verve. Jeroen en Paul waren ook op zijn hand en lieten het christenbashen een keer achterwege. Ton Elias bracht alleen in verweer dat de levensovertuiging van Van der Vlies hopeloos achterhaald was. Daarom moest de zondag maar op de rooster. Zijn argument was "slechts 7 procent van de nederlandsche bevolking geeft aan dat men levensbeschouwelijk bezwaren heeft tegen koopzondagen, dus 93 procent is voor" Dat is niet helemaal waar meneer Elias. Er zijn meer mensen met bezwaren. De mensen die een kleine onderneming hebben en het zich niet kunnen veroorloven om op zondag open te gaan. Die geen personeel uit een la kunnen trekken om de zondagopening mogelijk te maken. Die ondernemers die van 07;00 to 19:00 in de zaak bezig zijn en op zondag eindelijk rust hebben met een wijntje en de administratie. Als die OOK nog een sop zondag open moet, wanneer moeten zij dan uitrusten?

Elias roept dat men dan maar op maandag dicht moet. want iedereen is toch vrij om te doen en laten wat hij wil.

De grootste anarchist weet nog dat echte vrijheid de vrijheid van anderen niet inperkt. Daar mag meneer de liberaal over na denken. De vrijheid van het genieten van rust.





Paul de Leeuw zong al eens:
Er is geen zondag meer, er is klandizie en parkeerbeheer
Er is getoeter en getetter tussen Hulst en Hoogezand
Er is geen zondag meer, geen zon meer in dit land
Er is geen zondag meer, geen zondag meer en alles wat ik zie
Dat is de vierentwintig uurs economie

2 opmerkingen:

  1. Ze vergeten dan ook nog even dat de kinderen op maandag naar school moeten hè! Ik heb zelf jaren een winkel gehad en zondag was de enige dag dat je eens allemaal tegelijk vrij had...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar 1 reactie?

    Er zit echter wel wat in, en deze strijd heb ik al eens met Marc Rutte via email gevoerd. Je krijgt het niet aan hun verstand, maar ja, de ambtenaar hoeft het werk niet te doen, alleen de slaven aan te drijven. Ze denken alleen maar vanuit hun eigen bekrompen visie, zonder op enige manier rekening te houden met anderen. Een walgelijke ontwikkeling.

    Ik sluit me helemaal aan bij Raksha. Kan iemand van de heren politici me uitleggen wanneer ik m'n huis moet schilderen? Als dat niet voldoende onderhouden wordt krijg je dwangsommen van de gemeente opgelegd. Kan iemand van de heren ambtenaren me uitleggen wanneer ik mijn auto moet wassen? Wanneer ik de inkoop moet doen? Wanneer ik mijn gras moet maaien, tuin bij moet houden?

    Oh ja en dan hebben we nog familie ook die af en toe bezocht wil worden, ouderavonden op school, sport (of geldt dit voor kleine ondernemers niet meer als gezond?), kerk, hobbies (ja meneer de ambtenaar, die hebben sommige mensen ook nog!), de buurt (leuk hoor al die spotjes dat we langzaam maar zeker steeds asocialer worden en dan ondertussen dit serieus proberen te verkopen? Hoe tegenstrijdig kun je zijn!)

    Een belachelijk voorstel met als enige resultaat een nog verder gaande verloedering van onze 'samen'leving. Samen kun je het bijna niet meer noemen, er vallen steeds meer bevolkingsgroepen buiten de boot. Nu zijn de kleine zelfstandigen aan de beurt. Wie volgt?

    BeantwoordenVerwijderen