Wat heb ik een hekel aan 020. Vergeef me de Geenstijl lingo maar allemachtig wat een stomme stad. Als je ergens met de auto wil komen kost dat ongeveer twee keer zo lang als met de fiets. Toegegeven de smalle straatjes en grachtjes zijn nooit gemaakt voor druk autoverkeer en efficient parkeerbeheer maar het is gewoon vreselijk. Als je rondreidt moet je je aan twee sets regels houden: De verkeersregels voor het geval oom agent kijkt en de "wie heeft de grootste branie" regels van de straat. Oom agent meet met twee maten. Alles is geoorloofd zolang je maar uit de stad komt. Ik stond laatst geparkeerd bij de Hortus op een lief stukje prive grond. Toen ik daarvandaan wilde rijden werd ik aangehouden voor parkeren op de stoep. Geen boete, geen bekeuring alleen een irritant gesprek met een snor op een brommer. Als je dan de stad in rijdt, en ongeveer de zelfde route volgt zie je hele bosjes dubbel geparkeerde auto's, mensen eenrichtingstraten uitkomen, wordt je 20 keer gesneden en wat dies meer zij.. Maar dat zijn blijkbaar weer de regels van de straat. Je wordt uitgescholden door jonge naffers op een scooter die GEEN voorrang hadden dat je, terwijl je groen hebt doorrijdt maar zij moeten naar het volgende loverboy salchtoffer dus ze hebben haast, de moet de trambaan oprijden omdat iemand 24 uur perdag dubbel geparkeerd staat en zelfs DAAR wordt je ingehaald gesneden en wordt er met één vinger uitgezwaaid door taxichauffeurs.
Amsterdam moet leven met het meervoudige dualisme. Een schizofrene stad kan niet anders zijn dan geschift. Aan de ene kant heeft het de aantrekkingskracht voor toeristen, provicialen die naar de grote stad willen en forenzen. Aan de andere kant is het thuis voor middle en lowerclass, yuppen en oud geld. Dat kan gewoon niet samen. Zeker niet op zo'n relatief klein grondgebied.
Veel amsterdammers vertrekken voor de verpaupering en worden vervolgens achtervolgd door diezelfde verpaupering. Ik zie hier een causaal verbandje!
Bedrijven willen graag in amsterdam zitten omdat het klasse heeft maar het kost je 24 euro per dag om te parkeren. Zo jaag je klanten van buiten de stad gewoon weg.
Wat er over blijft zijn mensen met geld genoeg voor eigen parkeerruimte of die de parkeervergunningen en hoge huizenprijs kunen aftikken zonder blikken en blozen. En de mensen die geen auto kunnen betalen en alles doen op de fiets of met de tram. Grotere denivelering kan er gewoon niet zijn.
Ik ben opgegroeid onder de rook van Rotterdam en de klank van heipalen is mij niet vreemd. Tot op heden wordt Rotterdam opnieuw opgebouwd na het grote bombardement. Elke dag is Rotterdam beter en mooier. Ik ben er af en toe nog wel eens en geniet van de rollende RRRRR, de vernieuwing, de mix van culturen en van het feest van herkenning.
Er is dus maar één oplossing voor alle problemen van 020.. Een bom erop en overnieuw beginnen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Haha, Amsterdam is leuk! Je moet het alleen even willen zien.. En dan is het natuurlijk makkelijker als je de fiets pakt (weet je hoe leuk 020 op de fiets is?!) Of gebruik ik nu een raar woord: fiets..?
BeantwoordenVerwijderen:)
zo raar is dat niet maar ondanks de ruimte in mijn prachitge nieuw lease bak is 'ie net ff te klein voor een fietsenstalling...
BeantwoordenVerwijderenWil je nog dat ik af en toe langskom?
BeantwoordenVerwijderenartikel geeneens gelezen.