dinsdag 18 april 2006

Reclame - Moderne Propaganda!

Ik ben scherp de laatste tijd. Op alles wat ik hoor en zie.. Ik zit overspannen thuis en luister dan naar de radio of kijk naar de TV. En wat zie en hoor je dan.. Inderdaad Reclame!

Ik Trap er nooit in. Als er ergens reclame voor gemaakt moet worden en er moet verteld worden wat de voordelen zijn van van product x dan heb ik het idee dat je poroduct x dus niet duidelijk genoeg is.

Wanneer een product wordt gedemonstreerd (in Infomercials) wordt ik al helemaalgek als niet alles uitgelegd wordt zoals het daadwerkelijk hoort. Neem de RTLshop. Met die leuke gozer (nol) en dat domme blondje met donker haar.. Ze hebben daar regelmatig leuke producten zoals alles in 1 Mp3speler-dictafoon-foto-video-web-camera gadgets. Met wel een miljoen pixels! En maar liefst 8MB opslag capaciteit voor al je vakantie video's en kiekjes. Neem je favoriete muziek maar mee!

Ja dat is praktisch als je een dag op vakantioe gaat... Naar je eigen bezemkast ofzo..

8Mb!! dat is ruimte voor 1 liedje (Mp3 = 1MB per minuut) en dan ongeveer een minuut film en dan 10 foto's .. Nee lekker is dat. Dat verteld Nol er niet bij.

Ik zou pleiten voor een radar /kassa achtig programma wat je uitlegt dat wat je daarvoor betaald belachelijk veel is ten opzichte van wat je krijgt!Maar ik denk dat de reclame blokken rond dat programma dan niet vol komen.. Kwestie van ere code..

Al die Fitness apparatuur ook. Ik wordt al moe als ik er naar kijk. Ik bedoel... als ik af wil vallen en meer wil bewegen tape ik Nederland in beweging wel.. Dat kost me niets..

Maar ook de reclames tussen televisie programma's door.. Ik walg er inmiddels van. Als ik lekker s'middags de Flying Doctors wil kijken (en er eindelijk een keer niemand belt) dan komt Leen er weer tussen door. Leen Ken je die? dat is het leuke woordspelinkje van Frisia financieringen.. Ik walg van die geldklopperijen. Wil je een Baby? Leen bij Frisia! Wil je een computer 'en een truitje? Leen bij Lenen.nl En het ergste is die reclame met die brandweer man. Of ik ook stunt? Nu ik er weer aan denk moet ik mezelf alweer gaan verschonen..

Vroeger had je een mooie site nietmeerlenen.nl Maar die 12 euro per jaar konden ze niet meer opbrengen bij het Jongerenlokat van het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid. Schulden zeker? Nou je tweede hypotheek kan stukken goedkoper weet ik toevallig!

Nee dan vrouwenproducten! Nee niet allen hygiene producten ook cosmetica! Ik walg van de reclames die mij van mijn cellulite af willen helpen, mijn rimpels willen liften en mij vertellen dat mijn huid mijn gezondheid weerspiegelt! Weet je uit welke reclame dat komt.. Uit die van Vichy! Weet je wie die inspreekt? Hans Kesting? Wie Hans Kesting.. Van het klokhuis.. DIE HEEFT AIDS! Nee lekker dan. Vandaar dat hij het niet met zijn kop voor de camera komt vertellen.. Want je huid weerspiegelt je gezondheid.

(wist je dat Vichy een wrange smaak in de mond brengt van fransen die de oorlog hebben meegemaakt..)

Op de 'e'en of andere manier zijn reclame's in te delen in drie catagorie"en:

Voor vrouwen
Voor Kinderen
Voor Dombo's

Kijk maar eens goed! Het badinerende toontje is voor de Kids. Kinder Chocolade is lekker! Nou Echt niet. Ten eerste is er nog geen halve cacao boon in de buurt van die chocola geweest, dus je zit meer boter te eten dan wat anders (en daar vragen ze mevrouw Kraijceck niet voor), Je betaald je blauw en vervolgens is het nog een kindermaatje ook toegespitst op kinderen van kabouters denk ik..

Voor vrouwen is het toontje van " wat is je leven toch naar, dit product lost al je problemen op, van je toelgang tot het maandverband wat je in de steek laat, Van een creme (op basisi van een OLIE dus, waar je van afvalt door het op je bovenbenen moet smeren tot haarproducten die je haar er gozond en stralend uit moeten laten zien.

De dombo's krijgen de rpoducten in hun strot gedouwd die er allang zijn maar nu in een mooie verpakking zitten. Cillit Bang en Oxi Action.. Dus Soda! en andere middeltjes uit grootmoeders kast in een verpakking ontworpen door een amerikaan die in de jaren 80 is blijven hangen!

Soms zitten er pareltjes tussen. Prachtige reclame's die je aan het denken zetten, je laten lachen of die gewoon eyecandy zijn.

Ik hoorde bij Giel Beelen dat 65% van de bevolking niet 30 euro per jaar wil lappen voor reclamevrije publieke omroep.. Nou Ik wel.. En als het er dan niet doorkomt dan het liefst alleen maar prijswinnende reclame's. Reclames die er niet op uit zijn om mij te overtuigen dat het nutteloze product onmisbaar is maar reclames die op een prettige manier mij de naam van het product laat onthouden. dan scheur ik er minder hard aan voorbij in de supermarkt.

Het scheelt mij ook wat schine broeken na een middagje TV kijken.. Maar dat maakt niet uit want zelfs op 40 graden wast Ariel alles schoon!


Loden Leeuw
Niet meer lenen
het laatste uur van Giel met de Column van Joep

2 opmerkingen:

  1. Je bent weer lekker op dreef, yeah!

    Joep heerst! http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio3/vara/giel/20060418-3.rm?start=0:48:43.474

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En je hebt helemaal gelijk!
    Je slaat de spijker op z'n spreekwoordelijke kop en dit zou nou eens als column in de krant moeten komen te staan, (is dat ook nog eens een keer leuk om te lezen) om mensen wakker te schudden! 3 Hoezeetjes voor Polleke!! Hoezee! Hoezee! Hoezee!!

    BeantwoordenVerwijderen