woensdag 25 augustus 2004

On(der)wijs

Vandeweek zag ik op het nieuws dat er een Lounge school is gestart. Deze school met een stuk of 80 brugpiepers is het allernieuwste wat ons polderlandje heeft voortgebracht in haar vooruitstrevendheid om in alles de slappe moraal die we hebben door te voeren. Hoe zit het in elkaar. Het is een school zonder boeken, zonder lokalen en zonder huiswerk. Nee daar steek je wat van op! Niet dus. De kinderen hangen een beetje rond en krijgen aan het begin van de wek te horen wat ze moeten doen en kunnen dan achter de pc om hun opdrachten te checken. Het eerste wat de MSN generatie doet is natuurlijk de hotmail checken en de cu2 aanpassen. Leren? Waarom?

Een school zonder regels en zonder boeken en al helemaal zonder huiswerk klinkt leuk maar in de praktijk heb ik mijn twijfels bij de functionaliteit. Het is een school voor HAVO en VWO dus de VMBO-er krijgt gelukkig elders wel de begeleiding die ze verdient maar de iets slimmere brugpieper moet het zelf rooien.

Stel jezelf het volgende voor. Je krijgt geen huiswerk, je speelt een beetje op school met je opdrachten en je krijgt daarmee geen parate kennis maar je wet waar je je informatie kunt vinden. Hoe moet je over 5 of 6 jaar dan je centraal schriftelijk examen halen? Hoe moet je je boeken lezen als je alles op die pc moet doen? Hoe moet je woordjes leren zonder huiswerk?

Kennissen in het onderwijs vertellen mij dat het leerhuis al geflopt is in zijn oorspronkelijke vorm dus deze overdreven vorm zal ook wel stranden.

Wie heeft er belang bij zo'n school? Ik vraag het me af.. Een jongedame van de Breezer generatie verklaarde dat ze (zelf) voor deze school heeft gekozen omdat ze het niet leuk vindt wanneer iemand verteld wat ze moet doen. Vandaar dat de school volledig blank is. Islamitishe kinderen krijgen wel structuur en orde opgelegd. Dat dat in conflict komt met de vrijheden die ze in de maatschappij tegenkomen is een ander punt. Mijn conclusie over deze school is dus: Hier kweekt men watjes. Ik hoop dat deze school snel sluit, of omvormt naar een normale school waar je gelaaft wordt aan de hoorn van kennis. Ik weet al dat ik spijt heb dat ik op school niet strenger ben aangepakt.. dan zouden er veel minder taalfouten in deze blog zitten..

Wilt u reageren? plaats dan een reactie in mijn gastenboek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten