Gisteren hoorde ik op het 3fm nieuws een reportage over groepen minderheden.
De integratie zou volgens een onderzoek mislukt zijn. De reportage makers togen naar een school om te peilen hoe het met de integratie zat. Marokaanse kinderen in de leeftijd van 5 tot 7 riepen opmerkingen als "hollandse kaaskoppen" en "alle Joden moeten dood". In een vraag of ze wel van nederlanders hielden was het antwoord "nee, want ze doen vieze dingen en drinken bier".
We hebben gefaald in de integratie. dat is al langer bekend. doordat we de ghetto vorming in de hand werken door minderheden niet toe te laten in onze wijken en als er wel teveel buitenlanders komen zelf maar te verkassen. Hierdoor is er geen sociale feedback tegen dit soort ideeen.
Waarom krijgen kinderen op school geen tegengas tegen dit soort ideeën. Op middelbare scholen wordt aan overwegende allochtone klassen geen les meer gegeven over de holecaust. Waarom?
Ik pleit er voor dat op scholen meer aandacht gegeven wordt aan de opvoeding van de kinderen want met het groeiend aantal sleutelkinderen en met de mix van culturen zou het heel fijn zijn als er op school een stabiele factor was. een soort gemeenschappelijke deler.
Het wordt toch te gek als de leerlingen gaan bepalen wat er gebeurt in de klas?
Ik ben voor gastvrijheid, geen rascist maar hier gingen mijn nekharen overeind staan. wanneer gaan wij als nederlanders (van welke etnische afkomst ook) eens iets doen aan de integratie. Een eigen cultuur is ok maar rassenhaat onder minderheden groepen is uit den boze.
Een voorbeeld hoe het beter kan is een project in een achterstandswijk in Rotterdam. er was een interne oorlog op komst tussen turkse jongeren en antiliaanse jongeren. De antilianen hadden een jongerensoos geclaimed. niet letterlijk maar de turkse jongeren hadden geen ingang tussen de antilianen. onder leiding van een aantal grijze wolven (een extremistische turkse groepering) werd er gedreigd. De buurt greep in en dreigde de soos dicht te timmeren.
In een gesprek met buurtwerkers, de gemeente, de politie en beide groepen kwam er naar voren dat er vooral onbegrip was. de vragen die naar voren kwamen waren "mogen wij ook in de soos?" "mogen ouderen ook met computers leren werken in jullie accomodatie?" "kunnen we jullie zaaltje huren?"
De spanning is niet geheel weg maar de twee groepen schuiven een beetj ein elkaar. Ouderen durven de jongeren aan te spreken op het gedrag en er wordt positief op gereageerd.
YFC de initiator van het project doet daar perfect werk.. dat moet toch ook op meer plekken kunnen?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten